Sykkel må bli en tapersak

Syklister har lett for å seg på seg selv som trafikkens myke og misforståtte ofre. Men i virkeligheten er vi syklister omsluttet av godvilje. I hvert fall i en sykkelby som min og så lenge vi ikke tar for mye plass.

(Kronikk i bladet Syklistene nr 1 2013, skrevet før Regjeringen la fram Nasjonal transportplan 12. april)

Image

Så på den siste mandagsmorgenen i februar, når jeg finner fram den danske bysykkelen min fra vinterlageret og et passende slips, vet jeg at jeg vil bli tatt vel imot overalt hvor jeg kommer den dagen. Bysykling er vår og sommer selv om det er minus fire og glatt, det er frisk luft mellom møtene og blid borgerkontakt.

Jeg er neppe den eneste som ofte føler at usedvanlig mange av de jeg treffer når jeg ruller sakte gjennom bygatene er i godt humør. Men så er det kanskje måten vi beveger oss på som beveger andre.

Aller størst er imidlertid godviljen på konferanser. Uansett om temaet er folkehelse eller transportplanlegging, byomforming eller klimautfordring: Mer sykling holdes fram som en viktig del av svaret. Alle ønsker det. Selv en grønn Venstre-mann kan bare glemme å vinne debatter med flest godord. Det er en overflod av dem. I disse velmenende diskusjoner vil alle egentlig alt.

Men bare i noen få av våre byer har sykkel virkelig blitt en vesentlig del av løsningen. Et besøk i København eller Amsterdam er en nyttig påminnelse om hvor liten plass sykkelen har i norske byer, selv når vi nedskalerer og trekker fra for å kunne sammenligne med våre forhold.

Årsaken er kanskje ikke åpenbar, men omtrent slik: Distriktstenkningen er fortsatt dominerende i norsk politikk. Og i distriktene er jo bilen viktigst. Derfor bygger vi for bilene – selv inne i byene. Mer bymennesker er vi ennå ikke blitt.

Asfalterte firefeltsveier er derfor en av de aller viktigste konkurransefaktorene i norsk politikk. Vi teller kostnader per veistykke i milliarder. Den som ikke lover noe dyrt nok, risikerer å tape velgere.

Slik er det ikke med sykkel – ennå. Gang og sykkelveier, eller i det hele tatt byomforming med mennesker i sentrum, er samferdselspolitikkens overskuddsprosjekter. Prosjektene er oftest små og koster bare de få millionene vi har igjen når veiene og de store kollektivprosjektene har fått sitt. Ikke noe parti har til nå sett en for dårlig sykkelpolitikk som en risikabel svakhet i sitt program.

Dette må vi syklister gjøre noe med! Første tiltak er å få fram at våre prosjekter koster dyrt, de også. På sykkelkonferansen i Trondheim i fjor lærte jeg at 6000 kroner per innbygger ser ut til å være et rimelig anslag på hva det koster å legge til rette for sykling i en by. Da sier det seg selv at de 507 millionene som ligger i året statsbudsjett er en helt utilstrekkelig bevilgning. Det rekker bare til tandemsykkelbyen Arendal-Grimstad og en småby til.

Fagetatene har lagt et godt grunnlag for en mer tilspisset diskusjon om prioritering når de i grunnlaget for ny Nasjonal transportplan insisterer på at veksten i og rundt de store byene må løses gjennom økt sykling, gåing og kollektivtransport.

Denne grønne tenkningen må imidlertid ikke begrenses til de store byene. Også mange små byer er overfylt av biler og fungerer på dennes premisser – i så stor grad at vi er berøvet de fine plassene vi mennesker trenger for opphold og hvile. Rundt de små byene vil ofte grunnlaget for et virkelig godt kollektivtilbud være svakt – og dermed blir tilrettelegging for den syklende aller viktigst: Fordi bussen ikke kommer til å gå ofte nok og det selv i våre små byer vil være for langt å gå.

Bare ved å løfte sykling som en nødvendig, stor og kostbar satsing vil det bli risikabelt for partiene ikke å følge med på hva som skjer på sykkelveien. Og da blir det endelig fart i feltet.

Om htantonsen

Hans Antonsen er administrerande direktør for Kilden Teater og Konserthus. Tidlegare ordførar i Grimstad frå 2007-15.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s