Ny tid for Sørlandsbanen

NNV Sørlandsbanen

Naturvernforbundet markerte Sørlandsbanens 75-årsjubileum i Kristiansand i dag.

I dag er det 75 år siden Sørlandsbanen ble åpnet fram til Kristiansand.  Det er en dag som bør inspirere oss til å løfte fram jernbanen fra skyggen av alle sørlandske veidebatter.  Jernbanen tilbyr nemlig noe av det vi trenger mest framover: Bonustid for travle mennesker og minimal belastning på klima og miljø.

Av Hans Antonsen, stortingskandidat for Venstre i Aust- og Vest-Agder

(Innlegg i Fædrelandsvennens og Agderpostens papirutgaver 21. juni 2013)

Det er en stor kontrast mellom feiringen av den nye jernbanen på Sørlandet i 1938 og oppmerksomheten om tog i landsdelen i dag. Da Kong Haakon kom til Kristiansand 21. juni, ble han møtt av et folkehav på 15-20.000 mennesker.  Det var jubel fra morgen til kveld og ifølge Fædrelandsvennens referat var ”klokken langt mer enn 24 da de siste mennesker trakk sig hjemover.”

Stor festivitas var det også da Kongen i 1935 var i Arendal og åpnet Sørlandsbanens midlertidige endestasjon der, muliggjort av at hovedbanen da var bygget til Nelaug.

Vi er fortsatt ganske mange som elsker å ta toget. Ingen kan påstå at det går fort, men hver eneste gang føler jeg likevel at jeg får ekstra tid i gave.  Til å lese, arbeide, tenke langsomme tanker eller treffe hyggelige mennesker.  Det er aldri noe krav om at lesebrett og telefon må slås av ved avgang og ankomst, aldri innsjekking i kø, aldri risiko for å bli utvalgt i intimitetskrenkende kroppskontroll.

I et stadig mer velstående samfunn, blir nettopp tiden vår knappere og dermed mer verdifull.  Regioner som vil lykkes i kamp om arbeidskraft og bosetting, må tilby den attraktive måten å reise på som et moderne og rask jernbane gir.

Nå må Sørlandet på banen!  Med Nasjonal transportplan har Stortinget denne uken vedtatt tidenes satsing på tog.  På Østlandet.  Når InterCity-triangelet rundt Oslo står ferdig på 2020-tallet,  er det vår mulighet at det neste store prosjektet blir en ny og rask jernbane hit til oss og videre til Stavanger. Før Sørlandsbanen blir 100 år, bør vi ha kommet helt i mål. Men det må vi slåss for, og vi må starte nå.

Første steg er å få på plass totimersfrekvens i tillegg til nattogtilbudet, som er viktig for rogalendingene.  For det store løftet videre, skal vi la historien inspirere oss.

Tidlig på 1900-tallet gjorde Sørlandets stortingsrepresentanter jernbanen til en hovedsak. Den ble nasjonalt viktig og kronet med en uhyre viktig symbolsk seier da Stortinget for akkurat 100 år siden, med 86 mot 40 stemmer, vedtok å endre den planlagte strekningens navn fra Vestlandsbanen til Sørlandsbanen.  Er vi villige til å løfte fram toget som Sørlandets nye hovedsak?

Så bør vi hente opp igjen den store diskusjonen fra den tiden: Skal jernbanen gå inne i landet eller ved byene langs kysten? Økonomi og beredskapshensyn ga oss en trase som er lite hensiktmessig i dag.

Den nye Sørlandsbanen må gå langs byene ved kysten. Jernbaneverket foreslo å planlegge en ny høyhastighetstrekning langs kysten fra Porsgrunn – Stavanger, men regjeringen ofret ikke forslaget en linje i NTP.  Det er i og for seg flott at Stortinget nå likevel har samlet seg om en merknad som tar til orde for planlegging av sammenkobling av Vestfolbanen og Sørlandsbanen.  Men planlegging av videre trase sies det ikke et ord om – og det bevilges ikke en krone til å gjøre jobben.

På Stortinget står Venstre alene om å tenke lengre og større: I vår alternative NTP foreslås det midler til en ”særskilt utredning av forlenging av Vestfoldbanen til en kystbane til byene i Aust-Agder og videre til Kristiansand i første periode av planen”. Det gleder jeg meg til å gjøre til en hovedsak i valgkampen.  For at de neste 25 årene skal bli en ny stor tid for Sørlandsbanen.

Om htantonsen

Hans Antonsen er administrerande direktør for Kilden Teater og Konserthus. Tidlegare ordførar i Grimstad frå 2007-15.
Dette innlegget ble publisert i Artikler og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s